Visualisti-opiskelijoiden esitysten tiivistelmät
Ilmoituskamppanjat ja mediakortti
Ilmoituskampanjat:
- Hinta vaihtelee median ja ilmoituspaikan mukaan. Halvinta se on paikallislehdissä ja kalleinta erikoislehdissä.
- Keskitettyä kamppanjaa voi käyttää, jos kyseessä on uuden tuotteen lanseeraus.
Mediakortti:
- Yhteenveto yrityksestä, joka löytyy www-sivuilta.
- Sisältää yhteystiedot, levikki/ painos, tekniset tiedot, mediamyynti, kuvaus ja teemat.
- On tärkeä työkalu mainonnassa ja mediassa.
Ilmoituksen tyypit ja paikka
- Voi jakaa 3 eri ryhmään: luokitteluilmoitukset, merkkitavarailmoitukset ja kaupan myynti-ilmoitukset. Kaupan myynti-ilmoituksia ovat työpaikkailmoitukset, imagoilmoitukset, tiedottavat ilmoitukset ja vähittäiskaupan myynti-ilmoitukset.
- Sanomalehdessä ilmoitus julkaistaan ennen tekstiä, tekstin jälkeen tai tekstin keskiosassa.
- Määräpaikkailmoitus on mainos, joka säilyy tiettynä ajankohtana jatkuvasti.
- Erikoissivut on erillinen lehti lehti jonkun toisen lehden sisällä.
Ilmoituksen huomio ja koko
- Sanomalehden sivut ilmaistaan palstamillimetrinä ja se jaetaan 5-8 palstaan. Palstan leveys vaihtelee leveyden ja palstan määrän mukaan.
- Ilmoituksen hintaan vaikuttaa tekijä, koko, paikka lehdessä, värit, alennukset sekä viikonpäivät.
- Näkyvyyteen vaikuttaa ilmavuus, sijainti, suuri otsikko, kehykset eli rivi-ilmoitukset ja valokuva/ piirros.
- Hyvä huomioida ilmoituksen suunnittelussa: koko, muoto, pääotsikko, väliotsikot, iskulause, väri, paikka, logo ja kehys.
- Mitä suurempi ilmoitus, sen kalliimpi se on.
- Lyhyt ja ytimekäs teksti toimii parhaiten.
- Naiset ja eläimet huomataan parhaiten.
- Paras paikka lehdessä on etu-ja takasivut.
- ilmoitus suunnataan yleensä valitulle kohderyhmälle.
- Tärkein ominaisuus: hyvä luettavuus (tämä toteutuu, jos teksti on sopivan isoa.)
- Hyvä lopputulos: oikea fonttivalinta
- Luettavuusongelma: väärä väritys
- Kuvilla on iso merkitys, koska ne välittää aina jonkun viestin.
- Kuviin kannattaa lisätä tekstiä.
- Värit ovat houkuttelevia ja silmäänpistäviä.
- Kuvien kannattaa olla korkealaatuisia.
- Ilmoitukset ovat kiinnostavampia kuvien kanssa.
Painaminen:
- Värien kohdistus
- Harmaa tasapaino
- pisteen kasvu
- vedostaminen
- Liikemerkki on kuva eli liikkeen merkki.
- Tärkeimmät asiat liikemerkissä ovat värit ja tausta.
Typografia
- kirjaintyypin ja kirjainten asettelua.
- Päätehtävä: helpottaa viestin oikeaa välitystä.
- Aakkoslajit: Genemat eli pienaakkoset sekä Versaalit eli suuraakkoset.
- Suunnittelijana sekä toteuttajana aloittelija.
- Suunnittelu nojaa liiaksi trendeihin.
- Rasterikuvat.
- Kuvapankkien käyttö.
- Suunnittelet asiakkaan sijasta itsellesi.
- Monimutkaisuus.
- Liiallinen pääpaino väreissä.
- Huono fontin valinta.
- Liikaa fontteja.
- Logo kopioi muita.
- Yrityksen visuaalisen ilmeen ohjeita ja määritteitä.
- Sisältää visuaaliset ohjeet mainosten ja esitteiden tekoon.
- Korkealaatuiset kuvat
- Värit
- Resoluutiot: työn resoluutio ja kuvien resoluutio.
- Fontit: painokelpoiset fontit.
- Työn koko: standardikoko on taloudellinen.
- Paperin valinta: päällystetty ja päällystämätön paperi.
- Luontava tarina omasta yrityksestä.
- Tavoitteena vakuuttaa ja innostaa kuulijaa.
- Se on lyhyt juttu, jonka ehdit kertoa hissimatkalla tai yllättäen.
- Se on valmiiksi kirjoitettu ja harjoiteltu.
- Se vastaa mm. kysymykseen, miksi juuri tämä asia kiinnostaa kuulijaa?
- Yleisnimitys jäyköille alustoille.
- Se auttaa esittelyä.
- Planssin pohjina käytetään pahvilevyjä tai kevyttä kapalevyä.
- Planssin perus mitat: 70cmx100cm
- Planssi sisältää esim. pohjapiirustukset, otsikon, kuvia, materiaalinäytteitä sekä muita perustietoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti