maanantai 22. huhtikuuta 2013

Visualisti-opiskelijoiden esitysten tiivistelmät


Ilmoituskamppanjat ja mediakortti 

Ilmoituskampanjat:
  • Hinta vaihtelee median ja ilmoituspaikan mukaan. Halvinta se on paikallislehdissä ja kalleinta erikoislehdissä.
  • Keskitettyä kamppanjaa voi käyttää, jos kyseessä on uuden tuotteen lanseeraus. 

Mediakortti: 
  • Yhteenveto yrityksestä, joka löytyy www-sivuilta.
  • Sisältää yhteystiedot, levikki/ painos, tekniset tiedot, mediamyynti, kuvaus ja teemat.
  • On tärkeä työkalu mainonnassa ja mediassa.

Ilmoituksen tyypit ja paikka

  • Voi jakaa 3 eri ryhmään: luokitteluilmoitukset, merkkitavarailmoitukset ja kaupan myynti-ilmoitukset. Kaupan myynti-ilmoituksia ovat työpaikkailmoitukset, imagoilmoitukset, tiedottavat ilmoitukset ja vähittäiskaupan myynti-ilmoitukset. 
Ilmoituksen paikka lehdessä 
  • Sanomalehdessä ilmoitus julkaistaan ennen tekstiä, tekstin jälkeen tai tekstin keskiosassa.
  • Määräpaikkailmoitus on mainos, joka säilyy tiettynä ajankohtana jatkuvasti.
  • Erikoissivut on erillinen lehti lehti jonkun toisen lehden sisällä.

Ilmoituksen huomio ja koko 
  • Sanomalehden sivut ilmaistaan palstamillimetrinä ja se jaetaan 5-8 palstaan. Palstan leveys vaihtelee leveyden ja palstan määrän mukaan.
  • Ilmoituksen hintaan vaikuttaa tekijä, koko, paikka lehdessä, värit, alennukset sekä viikonpäivät.
  • Näkyvyyteen vaikuttaa ilmavuus, sijainti, suuri otsikko, kehykset eli rivi-ilmoitukset ja valokuva/ piirros.
Tehokeinoja ilmoituksen suunnitteluun
  • Hyvä huomioida ilmoituksen suunnittelussa: koko, muoto, pääotsikko, väliotsikot, iskulause, väri, paikka, logo ja kehys. 
  • Mitä suurempi ilmoitus, sen kalliimpi se on.
  • Lyhyt ja ytimekäs teksti toimii parhaiten.
  • Naiset ja eläimet huomataan parhaiten.
  • Paras paikka lehdessä on etu-ja takasivut.
Ilmoituksen teksti
  • ilmoitus suunnataan yleensä valitulle kohderyhmälle.
  • Tärkein ominaisuus: hyvä luettavuus (tämä toteutuu, jos teksti on sopivan isoa.)
  • Hyvä lopputulos: oikea fonttivalinta
  • Luettavuusongelma: väärä väritys 
Kuvat ilmoituksessa
  • Kuvilla on iso merkitys, koska ne välittää aina jonkun viestin. 
  • Kuviin kannattaa lisätä tekstiä.
  • Värit ovat houkuttelevia ja silmäänpistäviä.  
  • Kuvien kannattaa olla korkealaatuisia.
  • Ilmoitukset ovat kiinnostavampia kuvien kanssa.
Ilmoituksen toimittaminen lehteen      

Painaminen:
  • Värien kohdistus
  • Harmaa tasapaino
  • pisteen kasvu
  • vedostaminen
Liikemerkistä
  • Liikemerkki on kuva eli liikkeen merkki.
  • Tärkeimmät asiat liikemerkissä ovat värit ja tausta.

Typografia
  • kirjaintyypin ja kirjainten asettelua. 
  • Päätehtävä: helpottaa viestin oikeaa välitystä.
  • Aakkoslajit: Genemat eli pienaakkoset sekä Versaalit eli suuraakkoset.
10 virhettä logosuunnittelussa 
  1. Suunnittelijana sekä toteuttajana aloittelija.
  2. Suunnittelu nojaa liiaksi trendeihin.
  3. Rasterikuvat.
  4. Kuvapankkien käyttö.
  5. Suunnittelet asiakkaan sijasta itsellesi.
  6. Monimutkaisuus.
  7. Liiallinen pääpaino väreissä.
  8. Huono fontin valinta.
  9. Liikaa fontteja.
  10. Logo kopioi muita.
Graafinen ohjeisto
  • Yrityksen visuaalisen ilmeen ohjeita ja määritteitä.
  • Sisältää visuaaliset ohjeet mainosten ja esitteiden tekoon.
Painotuotteen vaatimukset 
  • Korkealaatuiset kuvat
  • Värit
  • Resoluutiot: työn resoluutio ja kuvien resoluutio.
  • Fontit: painokelpoiset fontit.
  • Työn koko: standardikoko on taloudellinen.
  • Paperin valinta: päällystetty ja päällystämätön paperi.
Hissipuhe
  • Luontava tarina omasta yrityksestä. 
  • Tavoitteena vakuuttaa ja innostaa kuulijaa.
  • Se on lyhyt juttu, jonka ehdit kertoa hissimatkalla tai yllättäen.
  • Se on valmiiksi kirjoitettu ja harjoiteltu.
  • Se vastaa mm. kysymykseen, miksi juuri tämä asia kiinnostaa kuulijaa?
Planssi
  • Yleisnimitys jäyköille alustoille.
  • Se auttaa esittelyä.
  • Planssin pohjina käytetään pahvilevyjä tai kevyttä kapalevyä.
  • Planssin perus mitat: 70cmx100cm
  • Planssi sisältää esim. pohjapiirustukset, otsikon, kuvia, materiaalinäytteitä sekä muita perustietoja.     

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti